Friday 8 July 2011

Hari ini, belajar sesuatu yang baru

Dari pagi pagi buta, aku mencelikkan mata, terus dipaksa memerah otak, di sumbat dengan ilmu dan pengalaman seseorang yang pernah menjadi antara orang terpenting dalam negara kita. Tan Sri Musa Hassan, mantan ketua polis negara(KPN). Terlalu banyak ilmu yang di sampaikan hingga tak termampu untuk aku terima, dengan keadaan kotak fikiran yang masih sejuk beku di pagi hari, di tambah air cond di dewan kuliah yang tak terjangkau sejuknya dengan hanya berbekalkan sehelai baju lengan pendek, di ibaratkan kelopak mata di atas merupakan megnet kutub utara, dan kelopak maa bawah merupakan magnet kutub selatan. Hingga aku terpaksa menggigit jari sekuat hati menahan mengantok dalam kesejukan ya amat.

Tetapi ucapan dan syarahan yang di berikan mantan KPN sangat berguna, sangat bermanfaat, walaupun tidak semua dapat ku ambil dan perap dalam otak beku ku ini. Keselamatan Negara, pada mulanya fikiran aku mengatakan bahawa ucapan yang bakal ku dengar hanya untuk mengelakkan para mahasiswa untuk tidak keluar berarak bagi perhimpunan bersih 2.0 yang di rancang keesokan hari. Tanggapan aku meleset, memang benar ada sedikit sebanyak bersangkut paut dengan agenda tersebut, tetapi itu hanya kerana perkara tersebut merupakan isu semasa. 

Beliau merupakan seorang yang anti-politik, tidak gemar bermain politik dan sangat tegas dan bersungguh sungguh membuat sesuatu kerja. Ketelusan seperti inilah yang perlu ada dalam diri setiap insan, supaya dunia tidak bergolak dan tidak ada rusuhan pergaduhan. Ini kerana selalunya perkara ini berlaku kerana politik, permainan politik. Hanya pandai berkata kata, berjanji sana sini tanpa sebarang tindakan yang di buat, selain membakar duit rakyat.

Pernah juga aku terfikir, tanpa ahli politik, yang hanya suka berjanji dan berkempen sana sini, gantikan mereka dengan orang orang yang bertanggungjawab dalam kerja, telus dan amanah, tiada pergaduhan perebutan, hasad dengki, pastinya negara kita khususnya, dan dunia am nya akan aman sentosa.

Dan antara perkara yang masih segar dalam ingatan saya adalah apabila Tan Sri mengimbau kembali, 7 wasiat Raja Raja Melayu, yang telah dipersetujui oleh semua ketua kaum kaum utama di Malaysia,serta pihak British yang telah memberi kemerdekaan kepada negara kita,pada Ogos 1957

Wasiat Raja-Raja Melayu dan Pemimpin-pemimpin yanbg diperbuat semasa merdeka pada tanggal 31 Ogos, 1957; "Kami wasiatkan kepada zuriat keturunan kami 7 perkara yang mana jika kamu bersatu padu dan berpegang teguh kepadanya selama itulah kamu akan aman damai dan selamat sejahtera".
Adalah 7 perkara tersebut ialah;
PERTAMA : Kami namakan dan kami panggil akan dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung, PERSEKUTUAN TANAH MELAYU (sekarang dikenali dengan nama MALAYSIA).
KEDUA : Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung ganang, tasik dan hutan simpan, TANAH SIMPANAN MELAYU sehingga nisbah 50%, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain.

KETIGA : Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami telah tubuhkan REJIMEN ASKAR MELAYU selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara.

KEEMPAT : Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan RAJA-RAJA MELAYU memerintah negara ini.

KELIMA : Kami isytiharkan ISLAM ialah Agama Persekutuan.

KEENAM : Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah BAHASA MELAYU; dan

KETUJUH : Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU dan KEPENTINGAN SAH KAUM-KAUM LAIN. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak
wasiat ini secara zahirnya sudah cukup untuk mengelakkan pertengkaran antara kaum yang wujud dan tinggal di negara kita. Dengan mudah hanya ikut segala wasiat yang di beri, dan telah di persetujui oleh ketua kaum yang ada, persengketaan antara kaum dapat di hindarkan, dan menjamin kesejahteraan negara.

NGANTOKKK,,, SOK SAMBUNG,, sok nak kena bangun awal,, nak buat sarapan untuk rakan2 di kem ini,, turn aku,, gud nyte,, ade 1 lg artikel,, tajuk dia jadikan orang yang kita x suka sebagai role model, grab ape yang baik dalam diri nya,, tp sok la klo ak rjin,, nyteee

No comments:

Post a Comment