Tuesday 26 July 2011

Jubli emas,, 50 tahun merdeka...

Kini setelah setengah abad berlalu, memasuki alam kedewasaan dan menyambut Jubli Emas, Malaysia terus membangun dan bergerak maju ke hadapan tanpa mengabaikan nilai nilai sejarah yang menjadi asas pembangunannya. Sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat tidak dapat dinafikan lagi kemajuan yang dicapai hari ini menjadi ikutan dan teladan kepada negara negara membangun yang lain di dunia. Malaysia menjadi contoh sebuah negara Islam maju yang mempunyai penduduk pelbagai agama dan keturunan, maju dari segi ekonomi dan pesat pembangunannya di bandar mahupun di luar bandar.
Menjelang tahun 2008 Malaysia terus bergerak ke hadapan di bawah kepimpinan Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi. Ini jelas tergambar pada sambutan kemerdekaan negara yang diisi dengan persembahan yang menggambarkan perpaduan rakyat. Agenda perpaduan menjadi perkara yang diberikan penekanan oleh kerajaan. Perpaduan adalah kunci kemerdekaan negara. Sejak awal pembentukan negara ini, sambutan kemerdekaan setiap tahun menonjolkan keunikan masyarakat Malaysia yang berbilang kaum. Permuafakatan dan kebijaksanaan pemimpin pemimpin terdahulu mencipta formula perpaduan yang berjaya diwujudkan dan akhirnya menyumbang terhadap kemanisan kemerdekaan yang kita kecapi pada hari ini.
Berasaskan kepentingan perpaduan itu, pada tahun 2008, tema Perpaduan Teras Kejayaan telah dipilih bagi sambutan  kemerdekaan bertujuan untuk menyegarkan kembali semangat perpaduan di kalangan rakyat Malaysia. Kesungguhan kerajaan bagi merealisasikan agenda perpaduan ini dapat dilihat melalui persembahan formasi dan perbarisan yang ditampilkan pada sambutan hari kebangsaan di Dataran Merdeka. Usaha ditumpukan kepada usaha mengajak rakyat tidak kira latar belakang khususnya generasi muda menghayati erti perpaduan.
Sambutan kemerdekaan pada tahun 2009 disambut sekali lagi pada bulan yang penuh keberkatan bagi umat Islam iaitu Ramadhan al-Mubarak.
...Tugas kita bukan kecil kerana mengisi kemerdekaan rupanya lebih sukar dari bermandi keringat dan darah menuntutnya lagi pula apalah ertinya kemerdekaan kalau bangsaku asyik mengia dan menidakkan...
... Bukan kecil tugas kita meneruskan perjuangan kemerdekaan kita kerana rupanya selain memerdekakan, mengisi kemerdekaan jauh lebih sengsara...
-Tun Dr. Mahathir Mohamad-

No comments:

Post a Comment