Wednesday 20 July 2011

sepinya sendirian

Bila menyentuh tentang topik bersendirian, ramai yang memandangnya dari perspektif yang negatif. Hakikatnya, terlalu ramai yang membenci situasi bersendirian ini kerana ada yang beranggapan waktu yang dilalui secara bersendirian seakan akan berlalu sangat lambat dan memenatkan. Walau bagaimanapun, jika kamu faham erti sebenar bersendirian ini secara terbuka dan adil, ia bukan membawa maksud bosan atau sepi semata mata. Sebaliknya ia membawa dua maksud yang berbeza iaitu:-

i) Bersendirian yang berkaitan dengan faktor fizikal individu, di mana tiada orang yang berada disekitarnya

ii)Bersendirian yang hanya berbentuk perasaan sahaja.

Walau apa pun erti bersendirian itu, ia tidak akan menimbulkan sebarang masalah sekiranya kamu mampu mengendalikannya dengan baik. Bagaimana kamu harus mengendalikan situasi bersendirian itu?

1-Sibukkan diri dengan melakukan aktiviti yang positif yang sangat kamu gemari. Contohnya, membaca, menulis, olahraga atau menyanyi. Dengan cara ini, suasana bersendirian kamu itu bakal kamu lalui dalam satu suasana yang sangat mendamaikan.

2-Selain itu, cuba kamu fikir fikirkan kembali antara perkara perkara yang pernah menjadi impianmu dan masih belum sempat kamu realisasikan. Buntu bagaimana untuk memulakannya? Kamu boleh menyelak semula diari diari lama, melihat gambar gambar dahulu, buku buku dan sebagainya untuk memulakan misi tersebut.

3-Dengan cara menulis semula keinginan gila yang pernah kamu fikirkan di zaman kanak kanak dahulu ia mampu membangkitkan semula keghairahan hidup kamu. Malah, kamu juga boleh menyenaraikan mimpi mimpi yang masih belum terlaksana.

Sebenarnya kamu boleh merasakan situasi bersendirian ini pada bila bila masa sahaja tanpa mengenal sesiapa pun. Jika satu saat kamu merasakan diri kamu berada dalam keadaan sepi, atau merasa sunyi sepi sendirian, kamu harus ingat bahawa bersendirian itu bukan membawa maksud penamat dalam sesebuah kehidupan. Kamu perlu bijak mengendalikan emosi tersebut dan cuba mengolah emosi sepi itu menjadi emosi yang lebih bermakna di dalam kehidupan kamu

No comments:

Post a Comment