Tuesday 26 July 2011

Merdekanya negara kita

Tepat jam 12.00 tengah malam tanggal 31 Ogos 1957 bertempat di Padang Kelab Selangor telah tercatat satu peristiwa penting dalam sejarah negara. Bermula dari detik inilah, Persekutuan Tanah Melayu muncul sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat. Pada malam tersebut bendera Union Jack yang menjadi simbol penjajahan Inggeris telah diturunkan dengan iringan lagu 'God Saves The Queen' dan bendera Persekutuan Tanah Melayu dinaikkan dengan diiringi lagu kebangsaan 'Negaraku'. Encik Tahir Abdul Majid telah dipilih untuk melaksanakan upacara penuh bersejarah ini.

Setelah bendera Persekutuan Tanah Melayu berkibar megah, Tunku Abdul Rahman Putra melaungkan 'Merdeka' sebanyak tujuh kali bersama sama rakyat jelata. Diikuti tabik hormat kepada Tunku oleh satu barisan kawalan keselamatan terdiri daripada 300 pemuda Perikatan. Kemudiannya, Ketua Pemuda UMNO, Encik Sardon Bin Jubir menghadiahkan kalungan bunga kepada Tunku Abdul Rahman Putra. Serentak itu, kedengaran laungan 'Bapa Merdeka' yang ditujukan khusus kepada Tunku.

Kemerdekaan negara secara rasmi telah diisytiharkan oleh Tunku Abdul Rahman dengan membaca Pengisytiharan Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu tepat jam 9.30 pagi pada 31 Ogos 1957 di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur. Pengisytiharan ini telah dibacakan di hadapan Raja raja Melayu dengan disaksikan oleh 20 000 rakyat Persekutuan Tanah Melayu dan 26 perwakilan asing beserta 21 tetamu khas yang dijemput. Tunku kemudiannya mengangkat tangan dan dengan penuh semngat melaungkan 'Merdeka' sebanyak 7 kali. Laungan Tunku disambut oleh para hadirin dengan pekikan gemuruh yang menggegarkan suasana stadium. Majlis diteruskan dengan acara menaikkan bendera Persekutuan Tanah Melayu oleh sepasukan anggota dari Angkatan Tentera Laut dengan diiringi lagu kebangsaan 'Negaraku' dan diikuti bedilan meriam sebanyak 101 das. Seterusnya seruan azan dilaungkan sebagai tanda kesyukuran lahirnya sebuah negara yang merdeka dan berdaulat.

Bagi mengisi tuntutan sebuah negara merdeka, upacara mengangkat sumpah jawatan dilansungkan di Balairong Seri, Istana Negara, Kuala Lumpur pada jam 11.00 pagi hari yang sama. Upacara didahului oleh SPB Yang Di-Pertuan Agong, diikuti oleh Tunku Abdul Rahman sebagai Perdana Menteri, Hakim Besar dan Jemaah Menteri. Seterusnya diikuti dengan istiadat perlantikan Gabenor Pertama Pulau Pinang, Raja Sir Tun Uda bin Raja Muhammad dan Gabenor Melaka, Encik Leong Yew Koh.



Di samping itu, penonjolan identiti sesebuah negara merdeka turut diberi perhatian. Melalui inisiatif Tunku Abdul Rahman Putra, lagu kebangsaan 'Negaraku' telah dicipta dan diperdengarkan buat pertama kalinya semasa upacara menaikkan bendera kebangsaan di Padang Kelab Selangor pada malam 30 Ogos 1957. Bendera Persekutuan Tanah Melayu yang dicipta dan dikibarkan pada tahun 1950 telah diterima pakai sebagai bendera rasmi


Bendera Persekutuan Tanah Melayu berukuran 6' x 3' ini telah direka cipta oleh Mohamed bin Hamzah dalam satu pertandingan yang dianjurkan pada tahun 1949. Daripada 373 penyertaan yang diterima, corak bendera ini telah dipilih oleh Jawatankuasa Khas yang dipengerusikan oleh Chief Secretary, Sir Alex Newboult. Bendera ini buat pertama kalinya telah dikibarkan di Istana Sultan Selangor di Kuala Lumpur pada 26 Mei 1950. Apabila negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, bendera ini telah dijadikan bendera rasmi Persekutuan Tanah Melayu.


Pelbagai acara diadakan sepanjang bulan sama ada di Kuala Lumpur mahupun di negeri negeri di seluruh negara sempena dengan sambutan kemerdekaan ini. Antaranya, perbarisan meraikan kemerdekaan dan penghormatan kepada SPB Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Negara. Upacara ini diadakan di depan bangunan Federal Secretariat, Kuala Lumpur. Selain itu, diadakan juga, Majlis Jamuan Makan Tengahari di Residensi bagi mengucapkan selamat pulang kepada Pesuruhjaya Tinggi British Sir Donald Mac Gillivray, Majlis Jamuan Negara, pertunjukan bunga api, pertunjukan Aneka Warna Merdeka, Dondang Sayang Merdeka, Pusparagam Kanak Kanak, pertunjukan di atas pentas terapung di Tasik Kebun Bunga dan juga acara sukan untuk rakyat.

Tidak ketinggalan rakyat tempatan di luar negara juga turut mengadakan pelbagai acara bagi meraakan kemerdekaan negara. Sambutan telah diadakan di beberapa buah negara iaitu Indonesia, Filipina, Burma, Jepun, Arab Saudi, Australia, Amerika Syarikat, Russia dan United Kingdom.

No comments:

Post a Comment