Saturday 9 July 2011

Membenci, tetapi memuja

Semalam, seseorang yang besar dan dihormati di kolej kediaman aku datang ke kem ini, memberi nasihat dan tunjuk ajar kepada kami. Bukan isinya yang mahu ku ceritakan pada kalian disini, tetapi bakat dan kualiti dalam dirinya.

Aku memang mengenali dia, tapi tidaklah seberapa rapat, kerana bagi aku dia seorang yang sombong dan tak nak bertegur dengan aku. Tetapi semalam dia menghadirkan diri semasa kami sibuk dan sedang penat membuat tugasan yang diberi. Terlalu banyak ilmu dan tunjuk ajar yang dia beri kepada kami. Aku tahu dia memang seorang yang berbakat besar dan tidak lokek ilmu, tetapi sifat sombong dan seakan akan berlagak dan bongkak tertonjol dalam dirinya, membuatkan aku tidak gemar untuk merapatkan diriku dengan dia.

Tetapi dalam diam, aku sangat respek dengan segala pencapaian dan jasa yang telah diberi kepada kolej, dan mungkin dalam diam aku menjadikan dia sebagai role model, agar aku lebih berjaya dan berkeyakinan tinggi pada masa hadapan.

Meluat dengan seseorang, tetapi sifat baik yang ada dalam dirinya masih boleh kita contohi, jika tidak, anda lah seorang yang bongkak dan bodoh sombong sebenarnya...

No comments:

Post a Comment